amai men sjokodijze

vorige week maandag besloten om toch een weekendje te gaan. Met wasabi en kryll, brewy etc. met wasabi zen auto... dan nog verlof kunnen nemen vrijdag en maandag.
De exit 23 hoop zou woensdag al vertrokken zijn, normaal met sound ook al mee maar christian bleek heel wat problemen te hebben met zen busje.
Dan ik toch maar met gaston gereden om de sound te vervoeren samen met christian. Moest enkel olie nog wel verversen en oliefilter vervangen. Christian ging dat alvast halen want ik moest nog werken donderdag...
Na men werk dan ineens vertrokken naar brussel, het geluid erin en alle spullen, olie ververst. Maar bleek die oliefilter toch iets te groot te zijn

toch nie de juste dus (art. nr klopte nogthans).
Dan maar besloten om er in duitsland een te zoeken en vertrokken. Uiteindelijk in hannover eentje gevonden (niet zo voor de handliggend met mijn motor).
Oliefilter erin gestoken maar ondertss was er nog een probleem dat enkel maar erger werd. Mijn motor begon namelijk harder en harder te schokkeren (in begin van de rit had hij dit niet).
Dan begon het allemaal...
Dat moet vast de luchtfilter zijn die verstopt zit--> luchtfilter eruit, nog zo clean als iets
Dan brandstoffilter verstopt kon ook niet want die had ik nog maar net vervangen
Carburator was het ook niet want choke op of choke af had geen invloed op het schokkeren.
De bougies mss??? hmm toch maar raar want als ik ontkoppelde had die het probleem niet.
Dan dachten we mss een cilinder die niet werkte... ajajaj...
Kon ik niet geloven en toch maar even al de lading eruit gehaald

(danku voor de hulp iedereen!)
nogis geprobeert (mss kon hij het gewoon niet trekken op een bep toerental)--> hij schokkerde nog steeds en ik helemaal gek aan het worden omdat ik het allemaal niet meer kon vatten

rond aan het rijden als een halve gek

angry as hell

Dan de banden maar wat afgeladen, had ze onderweg opgepompt en vanaf toen was het schokkeren redelijk opvallend. (logica hier achter wist ik op dat moment niet, ik probeerde gewoon maar wat). Achteraf bezien had ik ze veel te weinig afgeladen (had op dat moment geen meter ter beschikking want toevallig was de darm van de pomp gepikt ofzo aan dat tankstation...

---> nog steeds geen invloed op het schokkeren.
Stond ik op punt om de brandstof uit de bus te halen omdat ik toch even een vermoeden had dat het daar aan lag. In duitsland heb je drie soorten benzine (benzin,95 en 98) en ik dacht dat ik dan mss benzin ipv 95 had getankt en dat die dan op een ander moment ontstak en dus een slechte timing bekwam van kleppen t.o.v. bougie. Maar dit leek echt te onwaarschijnlijk en zonde van de brandstof dus dat konden we dan ook weer niet maken.
Dan wilden we toch maar de bougies eruit halen om na te kijken... Lap geen bougiesleutel of iets dat ervoor kon dienen

. Tot wasabi zei van hey daar

dat ziet er mij wel een handyman uit

(man met een oeroude zonder zwans 50 jaar oude bus!!!)
Die man had een rackjack setje bij maar dat volstond niet (boegies zaten te diep bij mij).
Maar begon die man te vertellen "wel ik heb ook een heel oude landrover van '66, die had exact hetzelfde probleem. Maar na heeeeel lang zoeken vond ik toch wat er aan de hand was. Het zou namelijk een probleem zijn met de brandstof van tegenwoordig... Die zou sneller (op lagere temp.) vernevelen dan die van vroeger. En omdat alle brandstofleidingen bij oude motoren dichter bij de motor zijn gebouwd kan men dus een zogenaamde "vaporlock" bekomen.
En omdat mijn busje ook al best oud is zou die dat probleem ook kunnen hebben.
Dus wij dachten dus aan die vaporlock en dat zou dan ookniet zo heel erg zijn... dus doorknallen was de boodschap want we waren al heeeeeel laat met al dat zoeken naar het probleem + dat we veel te laat vertrokken waren.
(ondertss had donia gebeld voor iemand die ze kenden die al heel zijn leven in oude bussen woont en echt al elk probleem dat je kan hebben al zou hebben voorgehad. Maar die man had geen telefoon en was dus niet zo gemakkelijk te bereiken).
Ik had alvast tegen wasabi en al zijn autogenoten gezegd dat ze beter doorreden want dat het bij ons met dat geschokker best nog wel lang zou kunnen duren.
Dan gebeurde het 'de wraak van gaston' Boemklets aaaarj "wat was dat???", "aan de kant vlug, shiiiit fuck kweetniet maar twas niet goed".
Gelukkig na een paar honderd meter een parking. Direct alles gekontroleerd en zag ik ineens men achterband. Helemaal geveld (rubber met profiel er helemaal af, in mijn as gedraaid, spatbord en al meegenomen...), niet goed dus

. Andere banden gekontroleerd, ik had nog maar een band die NOG NIET kapot was

de anderen waren stukken uit en kloven in.
Dan belde donia eindelijk met de oplossing

. "Ik heb de man kunnen bereiken! Hij zegt, krik eerst alle banden op en kijk of ze goed draaien!

Schiet christian in de lach

" wel moet je weten wat er juist is gebeurd?" "we hebben juist een band kapot gereden".
Iedereen in paniek, de ene telefoon na de andere, kwam niet zo goed uit btw

.
Krik eronder, band eraf, Reserveband eronder uit proberen halen (zat muur vastgeroest), uiteindelijk losgekregen met al mijn tools :p. Maar omdat we zodanig zwaar geladen waren kregen we die band er niet uit dankzij dat fucking kutsysteem van mercedes.
Christian en ik veeel te moe om nog nuchter na te denken en we besloten de achterkant een beetje op te heffen zodat die band eronder uit kon. Paaats die krik er onder uit en gaston op zen as :s. Zag er even niet zo goed uit

. Schade is beperkt, enkel mijn remstabilisator had een knikje gehad, ik denk dat ik deze nog wel kan maken.
Een poolse trucker die aan het toekijken was proberen uit te leggen dat we zijn krik nodig hadden. (je zou zeggen dat dit op dat moment niet zo moeilijk en voor de handliggend is maar nee hoor

)
Uiteindelijk zijn krik eronder, die reserveband eronder uit, en onze krik er terug onder.
MAAR WAT VOOR EEN KUTRESERVEBAND WAS DAT!!!! Nog ouder dan onze andere banden en fucking fit, overal kloven in, en plat als een vijg.
Vab (pechverhelping) gebeld en die bleken pas zaterdag (1nacht wachten) een andere band te kunnen brengen. Dan maar gezegd dat het niet nodig was want we waren gehaast :p. We moesten namelijk het geluid zo snel mogelijk daar op het teknival krijgen :p.
Toch maar die reserveband eronder, en aan het volgende tankstation er zon schuim in gespoten en opgepompt.
Twas juist nacht, we waren gehaast, in de middle of nowhere ergens in polski. We besloten om toch maar heel voorzichtig door te rijden en in de morgend in wroctaw ofzoiets vier nieuwe banden te kopen.
Rond zes uur daar aangekomen, even geslapen voor de deur op men fatboy. Wakker geworden bij de opening vd winkel. Gevraagd om men banden en die hadden ze niet. Wroctaw was een stadje met bijna alleen maar autowinkels en mechaniekers. De concurrentie was daar denk ik heel groot want elke keer als we vroegen aan iemand die onze banden ook niet had of hij een plek wist waar ze dat mss wel zouden hebben zei hij "nee

ik kan niet helpen". "en die garage aan de overkant?" "nenee haha die hebben dat zeker niet". Dus ja zo twintig adresjes afgegaan en niets gevonden. Uiteindelijk bij zon huis aangekomen met een brug en een compresseur. Een man die afgedankte banden op autos zette

.
In zijn tuin gaan zien, had de band ook niet... Had wel twee banden met dezelfde radiaal (14). Deze banden waren wel maar 175 groot en konden 770 kg aan en mijn originele banden 205 groot en konden 2800 kg aan.
Toch leek ons het veiliger om die kleintjes erop te zwieren

die waren nieuwer. En als we dan het gewicht wat meer naar voren verdeelden geraakten we er wel :p. Op de terugweg in dresden zoeken we dan wel vier goeie banden

.
En wellicht

zonder problemen verder kunnen rijden, om zeven uur gearriveerd op teknival.

(Nog even vastgezeten op het bultje ad inkom haha omdat hij zodanig laag hing

). Wel heeeeeeel moe.
Speakers gezet, Nog nachtje door gedaan en smorgens drie uur gedraaid (viel bijna flauw). Dan smiddags acht uur geslapen en terug naar huis

moest disdag werken. In een trek afwisselend gereden en geslapen en om 1 uur thuisgeraakt

. Om zeven uur eruit en terug gaan werken.

. Nu wel moe al heel de tijd :p.
Maar vet avontuurtje toch?